Ce este brandingul?

By 11/04/2013 Branding

Ce este brandingul?
In acceptiunea actuala, brandingul este procesul de creare si de intretinere a unui brand. Este totalitatea metodelor prin care o organizatie sau un produs comunica, simbolizeaza si se diferentiaza catre audientele sale.
Dupa Temi Abimbola, brandingul consta in „identificarea si/sau crearea, apoi exploatarea unor avantaje competitive sustenabile”.
Dupa Philip Kottler un brand reprezinta „un logo, un simbol sau un design, un nume sau combinatia lor definind si diferentiind un produs sau o companie” si se remarca prin „6 tipuri de semnificatii pozitive transmise: atribute, beneficii, valori, cultura, personalitate, tip de consumator caruia i se adreseaza”.

identitate-dualmind
Conform Landor Lexicon brandul este „suma tuturor caracteristicilor tangibile si intangibile, care individualizeaza o oferta si o fac unica. Brandingul este definit ca „procesul prin care brandul si identitatea sa sunt create si dezvoltate.
Dincolo de aceste definitii, un brand inseamna tot ceea ce vrei sa comunici consumatorului despre produsul sau compania ta, dar si tot ceea ce comunici fara sa vrei. Un brand reprezinta tot ceea ce consumatorul, si prin extensie mediul inconjurator, gandeste despre produsul sau compania respectiva, cand ii aude sau ii vede numele, simbolul etc. Este o imagine reflectata.
Multe voci din marketingul si advertisingul romanesc sustin ca “marca” ar fi echivalentul nostru pentru “brand”. Termenul de “brand” are o incarcatura diferita de “marca”.
Sa luam ca exemplu firma “SONY”. Inovatie, tehnica sau termeni inruditi cu acestia ne vin cel mai probabil in minte. Cati dintre noi s-au gandit doar la slogan sau logotip? Acum sa incercam acelasi exercitiu cu “ICE FELIX”. Daca privim fiecare produs sau familie de produse drept o persoana, marca este infatisarea acesteia: frizura, hainele, pantofii si poate chiar parfumul. Dar pana si o papusa poate fi aranjata in exterior! SONY nu este o papusa dichisita, este o persoana in carne si oase, care are un suflet, o viziune, niste principii in viata. Infatisarea SONY, felul cum se prezinta in comunicarea cu clientii, nu este doar creatia unor agentii de publicitate sau branding, ci este urmare a ADN-ului pe care l-au definit fondatorii sai. Si la fel stau lucrurile si cu Coca Cola sau Nike.

Leave a Reply